Kategorijos

Ekspertas atskleidė, kaip tinkamai paruošti automobilį žiemos sezonui: atkreipė dėmesį ir į dažniausiai daromas klaidas

2023-11-17
Ekspertas atskleidė, kaip tinkamai paruošti automobilį žiemos sezonui: atkreipė dėmesį ir į dažniausiai daromas klaidas

Po kelių savaičių prasidedanti kalendorinė žiema daugelį vairuotojų skatina daugiau dėmesio skirti savo automobiliui, jį paruošiant besikeičiančioms oro sąlygoms – minusinei temperatūrai, įvairiems krituliams, plikledžiui ir pūgoms. Pasak „Vilnius Tech“ Transporto inžinerijos docento dr. Saugirdo Pukalsko, siekiant išvengti netikėtumų ar eismo įvykių kelyje, artėjant žiemai automobilių paruošimas neturėtų apsiriboti vien padangų pakeitimu ir akumuliatoriaus būklės įvertinimu. Ekspertas dalinasi patarimais, padėsiančiais užtikrinti sklandų automobilio darbą net ir atšiauriausiomis oro sąlygomis.

Ragina neatidėlioti automobilio paruošimo

Lietuviškos žiemos įprastai neatsiejamos nuo žemiau nulio nukrentančios temperatūros ir permainingų orų, tad automobilio pritaikymas važiuoti net apledėjusiu keliu yra būtinybė. Tad, anot S. Pukalsko, žieminės padangos turi būti pritaikytos geram sukibimui su kelio danga.

„Jei padangos yra blogos, nepritaikytos drėgnai kelio dangai, prarasti automobilio kontrolę ir pradėti čiuožti bei nuslysti nuo kelio yra pakankamai lengva. Gerą sukibimą garantuoja minkšto mišinio, dygliuotos padangos. Vairavimui žiemą pritaikytos padangos yra labai svarbios, nes jos didžiąja dalimi lemia eismo saugumą ir tai, kaip greitai pavyks sustabdyti transporto priemonę avarinės situacijos metu“, – sako jis.

Kalbėdamas apie akumuliatoriaus būklės įvertinimą, ekspertas pabrėžia, kad net menkiausi trikdžiai bandant užvesti variklį gali signalizuoti apie rimtas rizikas žiemai.

 „Akumuliatorių talpa žemoje temperatūroje krenta, tad jei jau dabar pastebimi ženklai, identifikuojantys problemas bandant užvesti transporto priemonę, labai tikėtina, kad paspaudus šalčiui variklio užvesti nebepavyks. To priežastis – ne vien talpa, bet ir žemoje temperatūroje padidėjęs pasipriešinimas vedant variklį“, – teigia mokslininkas.

 S. Pukalskas taip pat atkreipia vairuotojų dėmesį į stabdžių ir variklio aušinimo skysčius. Jei stabdžių skystis seniai tikrintas ar keistas, jis gali būti absorbavęs drėgmę, kuri, susikaupusi stabdžių vamzdeliuose vandens pavidalu, gali užšalti. Tuo tarpu pablogėjus variklio aušinimo skysčio sudėčiai, jis gali užšalti arba virsti „drebučiais“. Užšalimo atveju galima pasekmė – įtrūkęs automobilio variklio blokas, vėliau pareikalausiantis rimto remonto ir didelių išlaidų. Antruoju atveju gresia variklio perkaitimas dėl nepakankamo aušinimo.

 Automobilio langų priežiūra – kritiškai svarbi

 Eksperto teigimu, nors geras matomumas vairuojant yra reikalingas visais metų laikais, žiemą sąlygas blogina žema temperatūra, dėl kurios langai rasoja ir šąla. Tinkamai jų nenuvalius ir neatitirpinus didėja eismo įvykių tikimybė.

 „Tad automobilio langais derėtų pasirūpinti prieš prasidedant žiemai – patikrinti valytuvus, kad jie būtų nesuplyšę, o valytuvų gumelės – nesukietėjusios. Taip pat pasirūpinti kokybiškais, paviršiaus nebraižančiais grandikliais langams ar kitomis priemonėmis, galinčiomis atitirpinti ledą. Šiuo klausimu labai naudinga priemonė yra šildomų stiklų technologija, kurią turi vis daugiau automobilių“, – teigia S. Pukalskas.

 „Vilnius Tech“ dėstytojas akcentuoja, kad vairuotojai taip pat turėtų įsitikinti, jog jų automobiliuose naudojamas stiklų plovimo skystis yra pritaikytas žemai temperatūrai ir, orams atšalus, neužšals. Jis taip pat ragina atkreipti dėmesį į skysčio kokybę – nekokybiškai nuvalyti automobilio stiklai blogina matomumą ir atitinkamai didina avarinių situacijų tikimybę.

 Pasak didžiausią automatinių degalinių tinklą šalyje valdančios bendrovės „Neste Lietuva“ vadovės Julijos Matisonės, prekyba žieminiu stiklų plovikliu tinkle prasideda lapkritį. „Neste“ tinkle siūloma paslauga „Easy Fill“, kuri leidžia produktą įsipilti tiesiai iš kolonėlės, taip išvengiant plastikinių bakelių naudojimo ir įsipilant ploviklio tik tiek, kiek tuo metu reikia ar telpa automobilio talpoje.

„Analizuodami turimus duomenis pastebime, kad vairuotojai Lietuvoje yra išties sąmoningi ir atsakingai prižiūri savo automobilius, rinkdamiesi oro sąlygoms pritaikytus produktus. Be to, iš nuosekliai augančios paklausos pastebime, jog galimybė prisipildyti stiklų ploviklio naudojantis savitarna yra patraukli vis didesniam ratui klientų, kuriems rūpi ne vien didesnis patogumas, bet ir plastiko atliekų mažinimo klausimas“, – sako J. Matisonė.

 Įmonės skaičiavimais, dėl stiklų plovimo skysčio paslaugos „Easy Fill“ visoje Lietuvoje per metus į aplinką neišmetama iki 68 tūkst. plastikinių 4 litrų talpos stiklų ploviklio pakuočių arba apie 11 tonų plastiko. Šiuo metu paslauga yra pasiekiama 58 „Neste“ degalinėse iš 86.

 Būtina reguliari priežiūra

 „Vilnius Tech“ mokslininkas pabrėžia, kad ruošiant automobilį artėjančiam žiemos sezonui vertėtų nepamiršti transporto priemonės kėbulo, padengiant jį specialiomis dangomis. Ne ką mažiau svarbus periodinis kėbulo plovimas, idant išvengti žalingo druskų poveikio. Nuolatinė priežiūra, padengimas specialiomis priemonėmis saugo kėbulą nuo korozijos ir padeda pratęsti jo gyvavimo trukmę.

 S. Pukalskas prieš žiemos sezono startą pataria vairuotojams patikrinti ir automobilio durelių gumas, kurios žemoje temperatūroje dėl drėgmės gali užšalti. 

 „Galiausiai, skatinu vairuotojus atlikti reguliarią automobilio priežiūrą, kuri priklauso pagal gamintojo nustatytas tvarkas ir rekomendacijas. Nors prižiūrint asmeninę transporto priemonę neretai norisi tam tikrus dalykus atlikti patiems, kas nėra iš esmės blogai, tačiau dažnai galime neapgalvoti elementarių aspektų. Pavyzdžiui, kam keisti stabdžių skystį, jei jo dar, regis, yra pakankamai? Ne visuomet pagalvojame, kad jis ilgainiui sensta, kaupiasi drėgmė, o intensyvesnio stabdymo atveju gali susidaryti garų kamščiai ir, blokuojant stabdžius, nestabdyti. Tai įvertinti ir imtis atitinkamų veiksmų reikėtų dar prieš prasidedant žiemos sezonui, kuris neretai kelia iššūkių net ir itin patyrusiems vairuotojams“, – apibendrina mokslininkas.